رئيس کمیسیون بهداشت مجلس: نتوانستیم پول خرید واکسن کرونا را تامین کنیم

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته است دولت ایران نتوانسته منابع مالی لازم برای خرید واکسن کرونا را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، او گفته ایران باید پول خرید واکسن کرونا را به فرانک تبدیل کند و سپس به خارج از کشور ارسال کند ولی نتوانسته است این کار را انجام دهد.

آقای شهریاری توضیح نداده که چرا این کار با مشکل مواجه شده است ولی مقام‌های حکومت ایران تاکنون اظهارنظرهای متعدد و گاه متناقضی درباره خرید واکسن مطرح کرده‌اند.

پیش از این عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی گفت که به دلیل تحریم، نقل و انتقال مالی برای خرید واکسن با مشکل مواجه شده است.

اظهارات آقای همتی بازتاب گسترده‌ای داشت و یکی از سخنگویان کواکس روز ۲۱ آذرماه به روزنامه واشنگتن پست گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا «مجوز لازم» برای پرداخت پیش‌پرداخت خرید واکسن را صادر کرده و ایران مانع قانونی در این زمینه ندارد.

در یک اظهارنظر دیگر، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت چون ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد، اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.

پس از این اظهارنظر، تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی ایران با رد سخنان آقای قانعی اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان «آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند.»

در همین حال، مقام‌های وزارت بهداشت ایران بارها تاکید کرده‌اند که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام که یک نهاد اقتصادی زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، در حال تهیه واکسن ایرانی کرونا هستند.

مشخص نیست که این واکسن چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد ولی آقای شهریاری گفته است که «خوشبینانه‌ترین کارشناسان معتقدند که زودتر از خرداد و تیرماه سال آینده به تولید انبوه واکسن کرونا دست پیدا نخواهیم کرد».