اردوغان: امیدواریم برگی جدید در روابط خود با آمریکا و اتحادیه اروپا باز کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، سوم دی، گفت که ترکیه امیدوار است «برگی جدید» در روابط خود با ایالات متحده و اتحادیه اروپا باز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در عین حال شکایت کرد که هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا در قبال آنکارا با «استاندارد دوگانه» و تبعیض برخورد کرده‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی، واشینگتن ترکیه را به دلیل خریداری سامانه پدافندی اس۴۰۰ از روسیه تحریم کرد.

اتحادیه اروپا نیز به خاطر اختلاف ترکیه با یونان و قبرس در مورد حقوق دریایی مدیترانه، اقداماتی تنبیهی را علیه آنکارا اعلام کرده است.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه در پارلمان ترکیه در ادامه گفت که به باور او، «ترکیه هم در قضیه شرق مدیترانه و هم در مورد اس۴۰۰ با دو استاندارد روبه‌رو است»‌ و افزود: «آرزو می‌کنیم اتحادیه اروپا هر چه زودتر خود را از نابینایی استراتژیک که باعث آزارش شده، خلاص کند.»

او اضافه کرد که «فکر می‌کنم [جو] بایدن، [رئیس جمهور منتخب ایالات متحده]، اهمیت لازم را برای روابط ترکیه و آمریکا قائل شود».

دولت ترکیه مدعی است که پس از عدم موافقت دولت آمریکا با فروش سامانه‌های موشکی «پاتریوت» ناگزیر به روسیه روی آورده و موشک‌های اس-۴۰۰ را از آن کشور خریداری کرده است.

دولت آمریکا می‌گوید سامانه‌های موشکی ساخت روسیه جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت آمریکا و سایر اجزای سامانه دفاعی ناتو را به خطر می‌اندازد. دولت ترکیه ضمن رد این ادعا می‌گوید موشک‌های روسی در سامانه پدافند مشترک ناتو ادغام نخواهند شد.

از سوی دیگر عملیات ترکیه برای یافتن نفت و گاز در آب‌هایی که یونان از آنِ خود می‌داند مناسبات بین ترکیه و اتحادیه اروپا را به ویژه در چند ماه اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

بروز این تنش‌ها یکی از عوامل ادامه سقوط تاریخی ارزش پول ترکیه عنوان شده، به ‌طوری‌که لیر ترکیه در روزهای اخیر به سمت ۸ لیر برای هر دلار رفته است. واحد پول ترکیه امسال نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.