دولت عراق از ترامپ خواست در عفو اعضای «بلک‌واتر» تجدید نظر کند

برخی از اعضای شرکت امنیتیِ خصوصی بلک‌واتر در بغداد. سال ۲۰۰۷

یک روز پس از آن‌که رئیس ‌جمهور آمریکا چهار عضو شرکت امنیتیِ خصوصی «بلک‌واتر» را که در قتل ۱۴ شهروند غیرنظامی عراقی در سال ۲۰۰۷ دست داشتند عفو کرد، دولت عراق از آمریکا خواست تا در این تصمیم «تجدید نظر» کند.

وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه گفت از واشینگتن می‌خواهد «در تصمیم خود بازنگری کند»، زیرا آن را «مغایر با تعهد اعلام‌شده دولت ایالات متحده به ارزش‌های حقوق بشر، عدالت و حاکمیت قانون» می‌داند.

در واکنشی دیگر، کتائب حزب‌الله، یک گروه مسلح تندرو عراقی و مورد حمایت ایران، گفت که ایالات متحده «به بیراهه رفته اگر فکر می‌کند مردم ما این جنایات را فراموش خواهند کرد».

شرکت خصوصی خدمات امنیتی «بلک‌واتر» در سال ۱۹۹۷ توسط اریک پرینس، افسر سابق یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا، تأسیس شد و از سال ۲۰۱۰ که به گروهی سرمایه‌گذار فروخته شد با نام «آکادمی» فعالیت می‌کند.

عملکرد این شرکت در جنگ عراق با انتقاد شدید نهادهای مدافع حقوق بشر روبه‌رو بوده و دادگاهی در آمریکا به یکی از اتهام‌های اعضای این شرکت در قتل ۱۴ شهروند عراقی در میدان نیسور بغداد رسیدگی کرد و چهار عضو این شرکت با حکم قاضی یک دادگاه در آمریکا احکام طولانی‌مدت حبس دریافت کردند.

متهمان بلک‌واتر ادعا می‌کردند که تیراندازی آنها در پاسخ به تیراندازی از سوی شورشیان عراقی انجام شده بود، اما دادگاه شواهد آنان را پذیرفتنی ندانست و این شرکت ناچار به پرداخت غرامت به بستگان مقتولان نیز شد.

در تیراندازی ۱۳ سال پیش افراد بلک‌واتر در میدان نیسور بغداد ۱۴ نفر ازجمله دو کودک کشته شدند. بنا به اعلام دادگاه همه این افراد غیرمسلح بودند و تعدادی به هنگام عبور با خودروی خود از این میدان بر اثر این تیراندازی جان باختند.