وزیر دفاع ایران: شواهدی جدی از نقش اسرائیل در ترور فخری‌زاده وجود دارد

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، روز چهارشنبه مدعی شد که «شواهدی جدی» از «نقش» اسرائیل در ترور محسن فخری‌زاده، از چهره‌های ارشد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه، ۱۷ دی، نوشت که آقای حاتمی این موضوع را در پیامی که برای ۶۰ کشور جهان ارسال کرده، مطرح کرده است.

وی با این حال در این پیام، اشاره‌ای به «شواهد» ادعاشده نکرده و تنها بر «حق» ایران برای «پاسخگویی» تاکید کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز هشتم آذر، تنها ساعاتی پس از مرگ محسن فخری‌زاده به نقل از سه منبع اطلاعاتی نوشته بود که اسرائیل پشت این ترور بوده است.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که در برخورد با پرونده‌های مشابه، اسرائیل، آمریکا و حتی عربستان را متهم می‌کنند و افرادی را نیز به اتهام وابستگی به این کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی آنها بازداشت و محکوم کرده‌اند.

با این حال پیش از این در چندین مورد مشخص شده که بازداشت‌شدگان، هیچ ارتباطی با ترورها یا انفجارهای داخلی نداشته‌اند و زیر شکنجه مجبور به اعتراف دروغین شده‌اند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز روز گذشته بدون اشاره به جزئیات گفته بود در پرونده ترور محسن فخری‌زاده، «شناسایی‌های زیادی» انجام شده است.

با وجود این ادعاها، هنوز خبری درباره هویت افراد شناسایی‌شده و نحوه بازداشت آنها منتشر نشده است.

محسن فخری‌زاده مهابادی، از مقامات ارشد برنامه هسته‌ای ایران، روز هفتم آذر در آبسرد دماوند ترور و کشته شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون اظهارات متناقضی درباره نحوه کشته ‌شدن وی داشته‌اند و کماکان ابهامات قابل توجهی درباره نحوه کشته شدن وی وجود دارد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.