تاکید نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر «احتمال» دست داشتن روسیه در هک گسترده

دولت روسیه ارتباط خود با هکرها را تکذیب کرده و مدعی است که «عملیات تهاجمی در حوزه سایبری انجام نمی‌دهد».

چند نهاد اطلاعاتی و قضایی آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «احتمالا» روسیه در حمله سایبری گسترده به چندین سازمان و نهاد آمریکایی دست داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان این حمله اخیر را «مخرب‌ترین رخنه» در سیستم کامپیوتری آمریکا در سال‌های گذشته توصیف کرده‌اند.

اف‌بی‌آی، مدیریت اطلاعات ملی، آژانس امنیت ملی، و آژانس امنیت زیرساخت‌ها و سایبری آمریکا در بیانیه مشترک خود تاکید می‌کنند که حمله سایبری به شبکه‌های دولتی و خصوصی در این کشور «احتمالا از روسیه نشئت گرفته است».

این بیانیه در تضاد کامل با موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قرار دارد که در واکنش به اخبار این حمله سایبری دست داشتن روسیه در آن را زیر سوال برده و در عین حال بدون شواهد و مدارک اشاره کرده است که هک گسترده احتمالا کار چین بوده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که این حمله سایبری با ورود به نرم‌افزار اوریون متعلق به شرکت سولار-ویندز انجام شده و به دنبال به‌روزرسانی این نرم‌افزار، هکرها توانسته‌اند وارد هزاران سیستم‌ کامپیوتری شوند.

در جریان این حملات سایبری وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری و اداره ارتباطات و اطلاعات ملی وزارت بازرگانی آمریکا و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هدف قرار گرفتند.

اما دونالد ترامپ روز شنبه، ۲۹ آذرماه، گزارش‌ها در خصوص حمله گسترده و جدی سایبری روسیه به نهادهای دولت ایالات متحده را کم‌اهمیت دانست و تاکید کرد که همه چیز تحت کنترل است.