پوتین پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای با آمریکا را امضا کرد

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه ۱۰ بهمن لایحه تمدید پنج‌ساله پیمان مهار کلاهک‌های هسته‌ای با آمریکا را امضا کرد.

روز چهارشنبه لایحه تمدید ۵ ساله پیمان «استارت نو» در پارلمان روسیه به اتفاق آرا به تصویب رسیده بود.

کاخ کرملین با انتشار خبر امضای پیمان «استارت نو» گفته است این پیمان بعد از طی مراحل در هر دو کشور و همچنین گفت‌وگوهای دیپلماتیک اجرایی خواهد شد.

پیمان «استارت نو» که در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای قابل استفاده از سوی مسکو و واشینگتن را به ۱۵۵۰ کلاهک محدود می‌کند و تنها پیمان کاهش تسلیحاتی باقی‌مانده بین دو رقیب پیشین دوران جنگ سرد به‌ شمار می‌آید.

مذاکرات برای تمدید این پیمان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به حالت تعلیق درآمده بود، از جمله به این خاطر که دولت ترامپ اصرار داشت چین نیز باید به این پیمان بپیوندد، امری که پکن آن را به‌طور کامل منتفی دانسته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷ بین رونالد ریگان، رئیس‌ جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان‌ بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ف.ق/س.ن