آمريکا و فرانسه خواستار تشکيل يک دولت «قابل اطمینان» در لبنان شدند

انفجار مهیب در بندر بیروت بيش از ۲۰۰ کشته و هزاران مجروح به جا گذاشت

آمريکا و فرانسه روز پنجشنبه ۱۶ بهمن خواستار تشکيل يک دولت «قابل اطمینان» در لبنان و اعلام سريع نتايج تحقيقات در مورد انفجار مهيب پارسال در بندر بيروت شدند.

آنتونی بلينکن، وزير خارجه آمريکا و ژان ايو لو دريان، وزير خارجه فرانسه در يک بيانيه مشترک گفتند که لبنان برای تداوم حمايت مالی از سوی جامعه بين‌المللی به «يک حکومت قابل اطمینان و کارآمد» نياز دارد که بتواند اصلاحات ضروری را انجام دهد.

آنها در عين حال تاکيد کردند که تحقيقات در مورد انفجار بزرگ و مرگبار بندر بيروت که اواسط مرداد روی داد بايد «شفاف و بدون دخالت‌های سياسی» انجام شود.

در پی وقوع اين انفجار که بيش از ۲۰۰ کشته و هزاران مجروح به جا گذاشت، نخست وزير و کابينه لبنان استعفا دادند. دليل انفجار چندين تن نيترات آمونيوم بود که بدون رعايت موازين ايمنی از سال‌ها پيش در بندرگاه بيروت انبار شده بود.

حکومت لبنان با وجود وعده‌های مکرر برای مشخص کردن دلايل انتقال و انبار کردن اين مواد قابل انفجار در تاسيسات بندری بيروت تاکنون مسئولان اين تصميم و عدم اجرای ضوابط ايمنی را معرفی نکرده است.

اختلافات سياسی و فرقه‌ای عميق در لبنان روند تشکيل دولت جديد و تحقيقات در مورد انفجار را تحت الشعاع قرار داده و به تاخير انداخته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن