کمالوندی: هدف‌گذاری ایران برای تولید ۴۰ تن کیک زرد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از هدف گذاری تولید ۴۰ تن کیک زرد (اورانیوم طبیعی) در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که جمهوری اسلامی سال گذشته از میانگین ۴ تن به ۳۷ تن رسیده است.

به گفته بهروز کمالوندی، تولید کیک زرد در ایران طی ۱۵ سال گذشته حدود ۴ تن کیک زرد در سال بوده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی گفته بود که ایران اقدامات داوطلبان از قبیل «حضور دراز مدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌سازی و دسترسی‌ها» در چارچوب برجام را متوقف می کند.

ایران در راستای برجام پذیرفته بود که پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی را به صورت داوطلبانه اجرا کند.

بر اساس این پروتکل، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز هستند هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت که تهران در تلاش است که معادن جدید اورانیوم داشته باشد تا سنگ اورانیوم بیشتر و کیک زرد بیشتری تولید کند و چون از این نظر غنی نیست و برای رشد صنعت هسته‌ای به اورانیوم بیشتری نیاز دارد باید برای خرید اورانیوم از کشورها برنامه‌ریزی کند.