روسیه خواستار تصویب فوری کنوانسیون دریای خزر توسط ایران شد

وزیر خارجه روسیه خواستار تصویب فوری کنوانسیون حقوقی دریای خزر توسط جمهوری اسلامی شد.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف طی نشست مطبوعاتی مشترک با همتای قزاقستانی خود گفت امیدواریم ایران هر چه زودتر مراحل قانونی تصویب کنوانسیون دریای خزر را تکمیل کند.

این کنوانسیون ۲۱ مرداد ۹۷ میان رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر امضا شد و پارلمان و دولت‌های همه همسایگان ایران در دریای خزر آن را تصویب کردند.

مجلس ایران تاکنون این سند را تصویب نکرده و مقامات ایران توضیحی درباره علت تاخیر این موضوع اعلام نکرده‌اند.

از جمله موارد مهم این کنوانسیون تعیین موقعیت حقوقی خزر است. مطابق این کنوانسیون خزر موقعیت منحصر به فرد خود را دارد و قوانین دریاها و دریاچه‌ها شامل آن نمی‌شود. اما این سند می‌گوید تقسیم‌بندی مرزها به آینده حواله شده و نیاز به مذاکرات بیشتر دارد.

ایران قبلا اعلام کرده بود که خواهان سهم ۲۰ درصدی از خزر است؛ موضوعی که با مخالفت دیگر کشورهای ساحلی خزر مواجه شده بود. با «فرمول خط منصف» که همسایگان ایران طرفدار آن هستند، سهم ایران ۱۳ درصد، سهم آذربایجان و روسیه نزدیک ۱۹ درصد و سهم قزاقستان و ترکمنستان بیشتر از ۲۰ درصد خواهد بود.

روسیه، آذربایجان و قزاقستان قبلا طی قراردادهای دوجانبه و سه‌جانبه کف بخش شمالی دریای خزر را میان خود تقسیم کرده‌اند، موضوعی که ایران آن را قبول نمی‌کند.

آقای لاوروف می‌گوید بعد از تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر توسط ایران، همکاری‌های کشورهای ساحلی می‌تواند تقویت شود.