زالی: هفته آینده شرایط بدتر می‌شود، محدودیت‌های کرونایی باید ادامه پیدا کند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید وضعیت کرونا در حال حاضر از آبان ۹۹ نیز «بحرانی‌تر» است و به همین دلیل محدودیت‌ها برای مقابله با این ویروس باید ادامه پیدا کند.

علیرضا زالی گفته که «بستری‎ها، مراجعان و فوتی‎ها همچنان افزایشی است. فاصله بین ترخیص و بستری به ۳۸ درصد رسیده» است.

او مصداق «وخامت» حال بیماران در شرایط فعلی را مقایسه این عدد با شرایط «بحرانی» آبان سال ۹۹ دانسته است که در آن زمان، «۱۶ درصد بود».

زالی پیش‌بینی کرده که هفته آینده نیز «احتمالا شرایط رو به بدتر شدن می‎رود» و به همین دلیل تاکید کرده که «باید محدودیت‎ها ادامه پیداکند.»

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در عین حال از دولت خواسته که برای موضوعاتی مثل «چک‎ها و مالیات اصناف فکری کند».

این درخواست وی از دولت در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این حسن روحانی در واکنش به درخواست‌ها برای شهربندان سراسری گفته بود: «راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد».

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه به نقل از رئیس‌جمهوری ایران نوشته که «کشور و ما یک سال و چند ماه گرفتار ویروس کرونا هستیم، نمی‌دانیم پایان این ویروس کجاست و برای ما روشن نیست که چه زمانی تمام می‌شود».

دولت روحانی در تعطیلات نوروزی مانعی جدی برای جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی اعمال نکرد و مقام‌های وزارت بهداشت تنها به خواهش و التماس و توصیه به شهروندان روی آوردند.

این موضوع باعث شد پس از تعطیلات، آمار ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر در ایران به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، به طوری که یک مقام شهرداری تهران پیش‌بینی کرده است با ادامه شرایط فعلی، «ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز عصر چهارشنبه گفت: «بیشتر نقاط کشور در شرایط قرمز کرونا قرار دارد، آمار ابتلا به کرونا در موج چهارم به‌شدت رو به افزایش بوده و طی یک ماه اخیر تعداد بستری‌ها چهار برابر شده است».

به گفته وی، «متأسفانه شرایط خوبی نیست و ...امکان دارد طی روزهای پیشِ‌رو تعداد فوتی‌ها بیشتر شود که نتیجه بستری‌های هفته‌های گذشته است».

با استفاده از گزارش‌های فارس، ایرنا، تسنیم و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر