صرافان ایرانی برای استفاده از رمزارز در واردات اعلام آمادگی کردند

بانک مرکزی ایران اخیراً اعلام کرد که از این پس صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند از طریق رمزارزهای استخراج‌شده در داخل کشور برای پرداخت کالاهای وارداتی اقدام کنند و پیرو این تصمیم، کانون صرافان ایران اکنون آمادگی خود را برای به اجرا درآوردن این مصوبه اعلام کرده است.

کانون صرافان در اطلاعیه‌ای با اشاره به تحریم‌های مالی علیه ایران از «شرایط حساس کنونی و محدودیت‌های تحمیل‌شده در نقل و انتقالات بین‌المللی» سخن گفته و اضافه کرده است که این تصمیم بانک مرکزی «هرچند دیر» گرفته شده، اما «نویدبخش تسهیل در مراودات مالی در آینده نه چندان دور خواهد بود.»

بنا بر برخی گزارش‌ها، استخراج رمزارز در ایران می‌تواند روزانه دو میلیون دلار درآمد ایجاد کند. پیش از این هم گزارش شده بود که تمام سکه‌های استخراج‌شده باید مستقیماً به بانک فروخته شود.

این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که استخراج رمزارز تاکنون ضربه بزرگی به بخش برق و انرژی ایران زده و در خاموشی‌های اخیر شهرهای ایران سهم داشته است.

کوشش مقام‌های ایرانی برای محدود نگه داشتن استخراج رمزارز به طرق قانونی تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

ازجمله علی مرادی، مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی روز پنجم اردیبهشت گفت: «به‌کارگیری غیرمجاز دستگاه‌های ماینر با استفاده غیرقانونی انرژی برای استخراج رمزارز ظرف یک سال اخیر ۲۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال خسارت به شبکه برق استان وارد کرده است.»