عضو مجلس خبرگان: انتخابات یعنی مردم اعلام کنند فرمانبردار نظام هستند 

محسن اراکی

به گفته یک عضو مجلس خبرگان رهبری ایران، معنای انتخابات این است که «مردم اعلام می‌کنند ما فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به آن فرمانروای فعلی ما که ولی فقیه است یک بازوی اجرایی خوبی می‌خواهیم انتخاب کنیم».

خبرگزاری فارس به نقل از محسن اراکی، این عضو مجلس خبرگان، نوشته است که معنای اصلی انتخابات «اعلام فرمانبرداری از نظام تشکیلات الهی» است.

او همچنین انتقاد از رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبان را به معنی «تضعیف قانون به نفع دشمن» خوانده و گفته است که بعد از تصمیم‌گیری شورای نگهبان دیگر مخالفت با آن «مخالفت با جمهوریت و اسلامیت نظام» است.

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرد.

علی لاریجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند.

بسیاری از فعالان سیاسی و کاربران فضای مجازی معتقدند ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران که هنوز از پست کنونی خود کناره‌گیری نکرده، نامزد اصلی رهبر جمهوری اسلامی برای این انتخابات است و نهادهای تحت حاکمیت علی خامنه‌ای از جمله شورای نگهبان، این بار همه شرایط را برای موفقیت وی در انتخابات ریاست‌ جمهوری آماده کرده‌اند.

همزمان صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دخالت نهادهای امنیتی در رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان خبر داده و آن‌ها را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده است. حسن روحانی، حسن خمینی و محمد خاتمی نیز نسبت به این موضوع به صراحت اعتراض کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد در شرایطی برگزار خواهد شد که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سر داده شده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، که یک نهاد دولتی است هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان خواهد بود.

شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.