اردوغان مسجد بزرگِ میدان تقسیم در استانبول را افتتاح کرد

اردوغان، رئيس‌ جمهور ترکیه در مراسم افتتاح مسجد میدان تقسیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته با حضور در مراسم نماز جمعه که در مسجد جدید در میدان تقسیم استانبول برگزار شد، این مسجد را افتتاح کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه این مسجد را «از نمادهای جدید شهر» خوانده و نوشته است که علی ارباش، رئیس اداره امور دینی ترکیه از مساجد به عنوان «مهر اسلام بر روی زمین و فتح استانبول» نام برده است.

آقای اردوغان در سخنرانی روز جمعه خود در این مسجد گفت ساخت این مسجد محصول یک تلاش ۱۵۰ ساله است و این مسجد را پس از دو مرکز مذهبی دیگر در چاملیجا و ایاصوفیه استانبول، «سومین میراث معنوی» این شهر خواند.

مسجد جدید در کنار میدان تقسیم در کنار بنای یادبود مشهور کمال آتاتورک که در مرکز میدان واقع شده و نماد جمهوری سکولار ترکیه محسوب می‌شود ساخته شده است و ساخت آن بیش از سه سال به طول انجامید.

بحث ساخت یک مرکز خرید و مسجد در این محوطه و پارک گزی در جنب میدان تقسیم استانبول از سال ۹۲ مطرح شد و منجر به اعتراض گسترده مردم این شهر شد.

پس از اعتراض‌های گسترده که به صورت پراکنده به مدت یک‌ سال ادامه یافت و با سرکوب شدید پلیس ترکیه همراه شد، طرح توسعه پارک متوقف شد ولی برنامه ساخت مسجد از دستور کار دولت اردوغان خارج نشد.