دادسرای انقلاب می‌گوید نامزدهای ریاست جمهوری را تهدید نکرده است

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تذکرات دادستان‌های مختلف مراکز استان و شهرستان‌ها تنها تذکری برای پیشگیری از تخلفات احتمالی انتخاباتی بوده است، نه تهدید.

در اطلاعیه این دادسرا که روز سه‌شنبه در پی انتقاد برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سخنان دادستان تهران منتشر شده آمده است که نباید «توصیه و تاکید بر اجرای قانون» را «تهدید» تلقی کرد، «بلکه انتظار می‌رود کاندیداهای محترم با پرهیز از سوء برداشت سیاسی، پیرامون انجام تکالیف قانونی دستگاه قضایی، خود مروج اجرای قانون باشند».

دادستان تهران روز یک‌شنبه، ۹ خردادماه، به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدار داده بود که از «خطوط قرمز» نظام جمهوری اسلامی عبور نکنند، و در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

علی القاصی مهر توضیحی درباره این «خطوط قرمز» نداد، اما در جلسه‌ای برای هماهنگی دستگاه‌های قضایی و امنیتی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به دادسراهای تهران دستور داده بود که با تخلفات احتمالی برخورد کنند.

به گفته آقای القاصی مهر، ضرورت دارد «نامزد‌های انتخاباتی در تبلیغات و سخنرانی‌ها از خطوط قرمز نظام عبور نکنند و در صورت عبور از خطوط قرمز نظام، طبق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه، با آنها برخورد خواهد شد».

هشدار دادستان تهران به نامزدهای انتخابات با واکنش‌های منفی مواجه شد.

از جمله محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری، در واکنش به این موضوع در توییتی نوشت اگر ابراهیم رئیسی نگران است که نقد او «تعرض به قوه قضاییه تعبیر شود،‌ بهتر است یا از ریاست قوه استعفا دهد یا از نامزدی ریاست‌ جمهوری».

او پرسیده بود که «‏چگونه به خود اجازه می‌دهند برای نامزدهای ریاست‌ جمهوری خط و نشان کشیده و ‎خط قرمز تعریف کنند؟»

علی مطهری، نماینده مجلس یازدهم، هم که صلاحیت او برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان رد شد، در توییتی نوشت که اگر مقصود از «خط قرمز» تعیین شده توسط دادستان، «انتقاد از نامزدی است که رئیس قوه قضاییه است، پس رقابت چه معنایی دارد؟»

ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ هنوز از ریاست قوه قضاییه استعفا نداده و این موضوع انتقادهایی برانگیخته است.

گروه‌های مخالف حکومت نیز با اشاره به نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های تابستان ۶۷ تأکید کرده‌اند که رئیس کنونی قوه قضاییه به جای حضور در رقابت‌های انتخاباتی باید در محکمه رسیدگی به این اعدام‌ها فراخوانده شود.

ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

این انتخابات ۲۸ خردادماه در شرایطی برگزار خواهد شد که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سر داده شده است.