نمایندگان مجلس: حذف ارز دولتی باعث جهش قیمت دارو شده است

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می‌گوید با حذف ارز دولتی، نه تنها قیمت داروهای وارداتی رشد چشمگیر داشته، بلکه داروی تولید داخل ۲۱ هزار تومانی به ۵۵ هزار تومان رسیده است.

او روز یکشنبه ۱۶ خرداد در گفتگو با خبرگزاری برنا، علت این امر را کاهش واردات مواد اولیه بسیاری از داروها از خارج دانسته و گفته این وضعیت باعث کمیاب شدن داروها و وارد آمدن فشار شدید به خانواده‌ها شده است.

بر اساس این گزارش، اخیرا حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور با انتقاد از اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر عدم تخصیص و حذف ارز دارو به گوش می‌رسد خواستار تخصیص ارز در اسرع وقت توسط بانک مرکزی و پیشگیری از مخاطرات احتمالی شد.

روز ۲ خرداد نیز فعالان حوزه واردات دارو از عدم تخصیص ارز مناسب و به موقع از سوی بانک مرکزی به عنوان عامل اصلی کمبود برخی داروها مانند انسولین نام برده‌ بودند.

به گفته محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران « از مهر ماه سال گذشته دارو ارز ترجیحی نگرفته و ذخیره مواد اولیه در حال اتمام است».

وضعیت بحرانی تامین ارز دارو در حالی که تشدید شده است که عبدالناصر همتی، رئیس پیشین کل بانک مرکزی که اکنون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است، روز ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با تلویزیون حکومت ایران گفته بود که فقط در دو ماه اخیر سال جاری «۵۰۰ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تامین کردیم».

مقام‌های حکومت ایران به طور معمول در وضعیت‌های بحرانی به متهم کردن یکدیگر می‌پردازند و حاضر به پذیرش مسئولیت وضعیت نیستند.

با استفاده از گزارش‌های برنا، گمرک ایران، رادیو فردا. د.خ/ر.ح