فرمانده سنتکام احتمال تحویل ماهواره روسی به ایران را جای نگرانی ندانست

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام

فرماندهی که سرپرستی عملیات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه را برعهده دارد، روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، گفت که گزارش‌های مربوط به تمایل ایران به خرید یک سامانه ماهواره‌ای پیشرفته روسی، برای امنیت ایالات متحده در منطقه، محل نگرانی نیست.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، در مصاحبه‌ای با بخش انگلیسی «صدای آمریکا» گفت که ماهواره کانوپوس-وی روسیه در هدف‌گیری مؤثر نیست.

او در مورد احتمال خرید این سامانه از سوی ایران اضافه کرد: «به‌راستی کار زیادی نمی‌شود با آن انجام داد. این وسیله احتمالاً به آنها امکان می‌دهد چیزی به اندازه یک اتوبوس مدرسه را ببینند، که نگرانی به‌خصوصی برای ما ایجاد نمی‌کند.»

بیشتر در این باره: واشینگتن پست: روسیه در تدارک ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران است

ماهواره «کاناپوس-وی» برای استفاده‌های غیرنظامی به بازار عرضه می‌شود و ژنرال مک‌کنزی افزود که «برخی از ماهواره‌های تجاری موجود در بازار، تصاویر بهتری از آن چه دوربین این ماهواره می‌تواند ثبت کند، به‌دست می‌دهند.»

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز بیستم خرداد به نقل از مقا‌م‌ها و منابع مطلع آمریکایی نوشته بود، روسیه در تدارک ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران است که جمهوری اسلامی را قادر می‌کند اهداف نظامی بالقوه را در خاورمیانه ردیابی کند.

در این گزارش آمده بود که ماهواره «کاناپوس-وی» روسی به دوربینی با کیفیت بالا مجهز است و قرار است ظرف چند ماه آینده از روسیه به مدار زمین پرتاب شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گزارش روز ۲۱ خرداد گزارش واشینگتن پست درباره تحویل این سامانه به ایران را «خبر جعلی» توصیف کرده و گفته بود: «حداقل این که من چیزی در خصوص این مطالب نمی‌دانم، آنهایی که در خصوص این صحبت کرده‌اند، احتمالا بیشتر بدانند.»