سخنگوی وزارت خارجه ایران: آمریکا مانع اجرای برجام است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دولت آمریکا را متهم کرد که «توازن برجام» را برهم زده و «عملا مانع اجرای برجام است».

او که در واکنش به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر ضرورت رعایت تعهدات ایران مطابق با برجام سخن می‌گفت، با تکرار موضع قبلی ایران گفت: «اگر آمریکا از استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در یک نشست خبری با وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد در صورت تداوم نقض تعهدات برجامی ایران، بازگشت به برجام سخت می‌شود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز در این نشست خبری گفت که طرف‌های مذاکره منتظر تصمیم نهایی ایران برای بازگشت برجام هستند.

با این حال آقای خطیب‌زاده این اظهارات را رد کرده و گفته است طرف‌های مقابل به‌ویژه آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم‌ها را لغو کنند تا برجام اجرا شود.

ایران و کشورهای عضو برجام شامل فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و چین تاکنون شش دور مذاکره در وین برگزار کرده‌اند و نمایندگان دولت آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور داشته‌اند.

هنوز مشخص نیست که دور تازه مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود و طرفین درباره نحوه لغو تحریم‌ها و همچنین اجرای تعهدات ایران اختلاف نظر دارند.

علاوه بر این مهلت توافق نظارتی ایران و آژانس انرژی اتمی نیز به پایان رسیده است و آژانس و کشورهای غربی خواستار تمدید مهلت هستند ولی ایران تاکنون پاسخ مثبتی به این درخواست نداده است.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته هشدار داده بود که تمدید نشدن این توافق می‌تواند بازگشت به برجام را سخت‌تر کند.