در هر دو حادثه مرگبار اتوبوس، راننده‌ها «مقصر» اعلام شدند

اتوبوس خبرنگاران

پلیس راهور ایران روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای درباره سانحه مرگبار دو اتوبوس که هفته گذشته رخ داد، راننده هر دو اتوبوس را به عنوان «مقصر» معرفی کرد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از وزیر راه و شهرسازی کشور نوشت: «راننده اتوبوس ارومیه در مسیر به دلیل عدم تسلط و توانایی در کنترل ماشین، آن حادثه را به وجود آورد.»

هفته گذشته خبر واژگونی دو اتوبوس در فاصله چند ساعت در روزهای آغازین تیرماه که منجر به مرگ ۷ نفر شامل دو خبرنگار و پنج سرباز معلم و مصدوم شدن حدود ۶۰ نفر شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه، دوم تیرماه، در محور ارومیه- نقده واژگون شد و در پی آن دو خبرنگار کشته و ۱۸ نفر مصدوم شدند.

کمتر از یک روز پس از این حادثه، واژگونی یک اتوبوس دیگر در یزد ۵ کشته و ۳۴ مصدوم بر جای گذاشت. سخنگوی دولت تعداد قربانیان این حادثه را هفت نفر اعلام کرده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، درباره این اتوبوس دوم نیز دلایل حادثه را «مشکل فنی و عدم تسلط و آشنایی راننده با مسیر» عنوان کرده است.

در اطلاعیه پلیس راهور ایران درباره اتوبوس خبرنگاران نیز به «قصور مسئولان در تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه» اشاره شده است.

پلیس راهور ایران عوامل انسانی، مشکلات جاده‌ای و نقص فنی خودروها را به ترتیب مهم‌ترین دلایل تلفات جاده‌ای در کشور عنوان می‌کند.