ورود از کشورهای «دارای سویه جهش‌یافته» کرونا به ایران ممنوع شد

ستاد ملی کرونا در تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس دلتا ورود از ۱۲ کشور به ایران را ممنوع اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۱۱ تیر، خبر داد که مسافران اغلب کشورها باید برای ورود به ایران تست پی‌سی‌آر منفی ارائه دهند و مسافران ۲۲ کشور در بدو ورود به ایران هم باید تست پی‌سی‌آر انجام دهند.

وقوع موج پنجم کرونا در ایران به‌ویژه در هفته گذشته باعث نگرانی شده است.

در تهران معاون درمان ستاد کرونای این استان از افزایش بار همه‌گیری این بیماری در پایتخت خبر داده و در مورد ورود تهران به «موج پنجم» کرونا هشدار داده است.

در جنوب ایران وضعیت بدتر است: استانداری هرمزگان شرایط این استان را «حاد» اعلام کرده و نماینده چابهار از احتمال وقوع «فاجعه انسانی» در سیستان و بلوچستان خبر داده است.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که به سیستان و بلوچستان سفر کرده، گفته است که تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در این استان، سه تا چهار برابر موج‌های قبلی است. با این حال هیچ یک از کشورهای همسایه ایران در لیست کشورهایی که سفر از آنها به کلی ممنوع اعلام شده، نیستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، پرواز از هند و پاکستان به ایران پیش از این ممنوع شده و بر اساس دستورالعمل تازه ستاد ملی کرونا، سفر مستقیم و غیرمستقیم از کشورهای بوتسوانا، برزیل، اسواتینی (سوازیلند)، هند، اسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، اروگوئه، زامبیا و زیمبابوه به ایران ممنوع است.

مسافران کشورهای آرژانتین، بحرین، بولیوی، کیپ‌ورد (دماغه سبز)، شیلی، کلمبیا، کستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس هم باید در مبدا و مقصد تست پی‌سی‌آر انجام دهند و به شرط تست منفی امکان ورود به ایران را دارند.

ستاد ملی کرونا اعلام کرده که تردد مسافران ترانزیت آذربایجانی برای رفت و آمد روزانه از طریق خاک ایران (ورود و خروج از مرز جلفا و مرز بیله‌سوار) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون ارائه تست بدون مانع است.

در همین حال بحران کمبود واکسن در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و بسیاری از سالمندانی که دُز اول واکسن خود را در هفته‌های اخیر دریافت کردند، در مراجعه با مراکز درمانی با اطلاعیه‌هایی مبنی بر نبود واکسن برای تزریق دُز دوم مواجه می‌شوند.