طرح مجلس ایران برای ساماندهیِ استخراج و کاربرد رمزارز

نمایندگان مجلس ایران طرحی برای ساماندهی استفاده از رمزارز در کشور تهیه کرده‌اند که بر اساس آن بانک مرکزی به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها شناخته شده و باید ظرف سه ماه نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه گزارش داد که در طرح جدید نمایندگان مجلس، استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع خواهد بود.

بر اساس این طرح که با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» و با نظارت کمیسیون اقتصادی تهیه شده، مزارع استخراج ملزم به گزارش میزان رمزارز تولیدی خود به بانک مرکزی هستند و پروژه‌های احداث و توسعه رمزارزها و صنایع وابسته مشمول اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی خواهد بود.

این طرح همچنین می‌گوید که نیروی انتظامی مسئول مهر و موم (پلمپ) واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز و پیگرد قانونی آنهاست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان کارفرمای صنعت استخراج رمزارزها و مسئول صدور مجوز مزارع تعیین شده است.

رئیس‌ جمهوری ایران در خردادماه از وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و اطلاعات خواسته بود که جلو استخراج رمز‌ارزها را بگیرند.

کل توان عملی تولید برق ایران ۵۸ هزار مگاوات است و البته بر اساس آمارهای رسمی خود وزارت نیرو بیش از ۱۰ درصد تولید برق کشور به خاطر فرسودگی شبکه در همان مرحله انتقال و توزیع هدر می‌رود.