گرمای کم‌سابقه در هند میلیون‌ها نفر را گرفتار کرد

همزمان با موج گرمای شدید در کانادا که منجر به مرگ بیش از ۱۳۴ نفر شد، گرمای کم‌سابقه و ورزش‌ بادهای موسمی شدید در هند نیز ده‌ها میلیون نفر را در چند شهر دومین کشور پرجمعیت جهان گرفتار کرده است.

گرمای هوا در برخی نقاط مانند شهر دهلی نو تا ۴۳ درجه گزارش شده است که هفت درجه بیشتر از دمای معمول در این موقع از سال است و این درجه از گرما در این شهر در ۹ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۶۵۰۰ نفر در هند به دلیل پیامدهای ناشی از گرم شدن هوا جان خود را از دست داده‌اند و تغییرات آب و هوایی این روند را تشدید کرده است.

اداره هواشناسی هند پیش‌بینی کرده است که گرمای بالای ۴۰ درجه هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و بارش باران‌های موسمی نیز با تاخیر شروع می‌شود.

بر اساس این گزارش، از باران‌های موسمی تا ۵ روز دیگر خبری نیست و این بیشترین میزان تاخیر در بارش باران‌های موسمی از سال ۲۰۰۶ تاکنون است.

گرمای شدید همچنین سبب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق در هند شده است. با وجود افزایش مصرف برق که ناشی از استفاده بیشتر از کولر است، بسیاری از خانواده‌های هندی فاقد چنین امکاناتی هستند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر فقط ۵ درصد از جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری هند دارای امکانات تهویه هوا هستند که در مقایسه با آمریکا که ۹۰ درصد خانواده‌ها چنین امکاناتی دارند یا در چین که ۶۰ درصد خانواده‌ها چنین امکاناتی دارند، رقم بسیار کمی است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بازار خرید و فروش سیستم‌های تهویه هوا در سال‌های آینده رونق بگیرد.

هند در حال حاضر سومین انتشاردهنده دی‌اکسید کربن در جهان است و رونق چنین بازاری می‌تواند منجر به افزایش بیشتر مصرف انرژی در این کشور منجر شود.