نگرانی از حمله طالبان باعث تعطیلی کنسولگری ایران در بلخ شد

تصویری از نیروهای خیزش مردمی که علیه طالبان مسلح شده‌اند

همزمان با افزایش ناامنی‌های در افغانستان و با بالا رفتن نگرانی از حملات گروه طالبان در ولایت بلخ، ایران کنسولگری خود در این ولایت را تعطیل کرده است.

خبرگزاری فارس نوشته است که این تصمیم پس از «سقوط چندین شهرستان در ولایت بلخ به دست طالبان» گرفته شده و علاوه بر ایران، کنسولگری پاکستان و ترکیه نیز تعطیل شده‌اند و کارمندان آنها به کابل منتقل شده‌اند.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ وُلسوالی (شهرستان) از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

این گروه در پیشروی‌های سریع خود در روزهای اخیر بیش از ۵۰ شهرستان را تحت کنترل خود درآورده و این درگیری‌ها تاکنون حدود پنج هزار خانوار را در شمال افغانستان آواره کرده است.

ژنرال آستین میلر، عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا در افغانستان، روز ۸ تیر، از تصرف سریع بسیاری از مناطق افغانستان به دست گروه طالبان ابراز نگرانی کرده و با اشاره به تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی مردمی برای کمک به نیروهای دولتی، در مورد بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

بسیاری از ساکنان بیش از ۱۵ ولایت افغانستان در روزهای گذشته در حرکتی خودجوش، مسلح شده و با تشکیل نیروهای «خیزش مردمی» حمایت خود را از نیروهای دولتی علیه طالبان اعلام کردند‌ه‌اند.