جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ با حضور ستارگان جهان افتتاح شد

جودی فاستر در میان پدرو آلمودووار (چپ) و بانگ جون-هو

هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره سینمایی کن روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه با حضور ستارگان سینمای جهان آغاز به کار کرد.

جشنواره معتبر کن پس از یک سال وقفه به دلیل اوج‌گیری همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ امسال با تمام زرق و برق همیشگی و فرش قرمز معروفش برگزار می‌شود.

فیلم افتتاحیه جشنواره که سه‌شنبه شب به نمایش درآمد فیلم «آنِت» بود، ساخته لئو کاراکس با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار. منتقدان در نوشته‌های خود این فیلم موزیکال را بسیار ستوده‌اند.

اما پیش از نمایش فیلم، جودی فاستر، بازیگر و کارگردان هالیوودی، جایزه یک عمر دستاورد هنری را از دو تن از بزرگان سینمای امروز جهان دریافت کرد: از بانگ جون-هو، فیلمساز کره جنوبی،‌ و پدرو آلمودووار، کارگردان اسپانیایی.

خانم فاستر در سخنرانی خود به همین مناسبت با اشاره به تعطیلی سال گذشته به زبان فرانسوی خطاب به مهمانان جشنواره گفت: «شما هم دل‌تان برای این زرق و برق تنگ شده بود؟‌ من هم دلم تنگ شده بود.»

این دوره از جشنواره فیلم کن در حالی برگزار می‌شود که هنوز همه‌گیری کرونا رسما به پایان نیافته و گونه دلتا از این ویروس هر روز از یک گوشه جهان سر درمی‌آورد.

به همین دلیل جشنواره کن قرار است با مهمان کمتر و با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم تماس بین افراد برگزار شود، گرچه همان آغاز کار چند نفری از جمله رئیس جشنواره قوانین را فراموش کرده و با چند تنی از مهمانان روبوسی هم کردند.

علاوه بر فیلم لئو کاراکس، «قهرمان»، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی که در ایران فیلمبرداری شده، نیز به بخش مسابقهٔ جشنوارهٔ امسال راه یافته است.

در بخش مسابقهٔ امسال ۲۴ فیلم به نمایش درخواهد آمد. از جمله فیلم‌های تازهٔ پل ورهوفن، ژاک اودیار، فرانسوا اوزون و نانی مورتی در بخش مسابقهٔ کن ۷۴ برای دریافت نخل طلا رقابت خواهند کرد.