نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در تهران اعلامیه مشترک منتشر کردند

نمایندگان طالبان و دولت افغانستان که طی روزهای شانزدهم و هفدهم تیر در تهران نشست داشتند، با انتشار اعلامیه‌ای مشترک، از تصمیم برای بحث درباره «مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی» خبر دادند.

بر اساس این اعلامیه، دو طرف اعلام کرده‌اند که نشست بعدی بین‌الافغانی «در نزدیک‌ترین فرصت ممکن دایر خواهد شد» ولی اشاره‌ای به زمان و مکان آن نکرده‌اند.

نمایندگان دو طرف همچنین تأکید کرده‌اند که «جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و همه تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه حل سیاسی باشد».

این نشست در حالی در تهران برگزار شد که شبه‌نظامیان اسلام‌گرای طالبان مشغول پیشروی سریع علیه نیروهای دولتی افغان هستند و روز چهارشنبه ۱۶ تیر نیز اولین حمله خود به یک مرکز استان در افغانستان را از زمان شروع خروج نیروهای آمریکایی از این کشور آغاز کردند.

بیشتر در این باره: برگزاری «اجلاس بین‌الافغانی» در تهران همزمان با حمله طالبان به بادغیس

اجلاس بین‌الافغانی با میزبانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برگزار شد و او در سخنرانی افتتاحیه حضور بیش از دو دهه ایالات متحده آمریکا در افغانستان را «موجب خرابی‌های بسیار» توصیف کرد.

این دیدگاه او در حالی بیان می‌شود که دولت افغانستان که نسبت به گروه طالبان آزادی‌های بیشتری برای شهروندان و به‌ویژه زنان قائل است، با خروج پشتیبان اصلی خود، یعنی ارتش آمریکا، از این کشور موافق نیست.

در پی پیشروی طالبان در نفاط مختلف افغانستان، بسیاری از ساکنان بیش از ۱۵ ولایت این کشور در روزهای گذشته در حرکتی خودجوش، مسلح شده و با تشکیل نیروهای «خیزش مردمی» آماده درگیری با طالبان شده‌اند.

در اجلاس سیاسی تهران، رهبری هیئت دولت افغانستان را یونس قانونی، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، و رهبری هیئت مذاکرات گروه طالبان را عباس استانکزی، معاون دفتر این گروه، بر عهده داشتند.

طالبان و حکومت ایران از نمایش اتحاد روی صحنه تا آمادگی پشت‌پرده برای رویارویی نظامی