آتش‌سوزی «گسترده» در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات نارک در گچساران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران از وقوع آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه نارک این شهر خبر داد.

این آتش‌سوزی که به گفته مجید نظری از ساعت ۲۳ پنج‌شنبه، ۱۷ تیرماه، شروع شده عمده پوشش جنگلی بلوط و زالزالک منطقه نارک را طعمه خود کرده است.

آقای نظری به خبرگزاری ایسنا گفت: «به جهت سخت‌گذر بودن منطقه، برای کنترل و مهار به‌موقع و سریع‌تر آتش‌سوزی درخواست بالگرد داده‌ایم که یک فروند بالگرد در حال اعزام به منطقه است.»

به گفته او، علت آتش‌سوزی هنوز نامشخص است اما حدود ۸۰ نفر نیرو در حال تلاش برای مهار آتش در این منطقه هستند و برای مهار به‌موقع و سریع‌تر درخواست کمک کرده اند.

همه ساله به‌ویژه با شروع فصل گرما، مناطق وسیعی از جنگل‌های زاگرس دچار حریق می‌شود و به دلیل طولانی شدن زمان مهار کامل آتش، بخش‌های گسترده‌ای از این مناطق نابود می‌شود.

هفته گذشته خبرگزاری فارس از آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط مریوان گزارش داده بود که «به دلیل نبود امکانات دولتی» بیش از ۲۵۰ هکتار از آن دچار حریق شده و از بین رفتند.

با وجود این، تنها مردم در انجمن سبز چیا مریوان در تلاش برای مهار آتش‌سوزی‌ها هستند.

خرداد امسال هم آتش‌سوزی در جنگل کوه‌های حاتم در مرز بین خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد خبرساز شده بود.

خرداد سال گذشته همزمان با وقوع چندین آتش‌سوزی‌ گسترده‌ در جنگل‌های زاگرس طی چند هفته متوالی، مسئولان محلی ضمن انتقاد از نبود امکانات کافی برای اطفای حریق، بروکراسی اداری و ناهماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف را از جمله دلایل طولانی شدن فرایند مهار آتش در این مناطق اعلام کردند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در آذر سال گذشته منتشر شده است، به طور متوسط سالانه ۱۶ هزار و ۷۲۷ هکتار جنگل و مرتع در ایران در آتش می‌سوزد و ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور در ناحیه زاگرس رخ می‌دهد.

برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده به عرصه‌های طبیعی به دلیل آتش سوزی‌ها وجود ندارد، اما سازمان جنگل‌ها در سال ۹۹ اعلام کرد که در ۱۳ سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت مالی به دلیل این نوع آتش‌سوزی‌ها به کشور وارد شده است.