پناه آوردن نیروهای مرزبانی افغانستان به ایران در پی حمله طالبان؛ درخواست کمک کابل

ماموران گمرک افغانستان در مرز ایران

با پناه آوردن نیروهای مرزبانی افغانستان به ایران در پی حمله طالبان، وبسایت نورنیوز به نقل از یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح نوشته که دولت افغانستان برای بازگشت نیروهای مرزبانی خود از تهران درخواست کمک کرده است.

این وبسایت که به شورای عالی امنیت ملی نزدیک است نوشته که نیروهای مرزبانی افغانستان در گذرگاه مرزی قلعه به خاک ایران پناه آورده‌اند.

یک مقام آگاه به نورنیوز گفته است که مقامات کابل از ایران خواسته‌اند تمهیداتی جهت بازگشت این نیروها به کابل صورت بگیرد و ایران با قبول این درخواست در حال تدارک پروازی مستقیم به کابل برای بازگرداندن این نیروهاست.

روز پنج‌شنبه ۱۷ تیرماه گذرگاه اسلام قلعه در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران به دست نیروهای طالبان سقوط کرد.

همزمان فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نیروهای طالبان را در حال احوالپرسی با مرزبان‌های ایرانی در نزدیکی این گمرک نشان می‌دهد.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

تشدید حملات طالبان همزمان شده است با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان که پس از نزدیک به دو دهه صورت می‌گیرد.

تصرف مناطق مرزی افغانستان با ایران توسط نیروهای طالبان همزمان با نشست مشترک نمایندگان این گروه و دولت افغانستان در تهران صورت گرفت. دو طرف روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از تصمیم برای بحث درباره «مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن در نشست بعدی» خبر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان طرفین همچنین تأکید کرده‌اند که «جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و همه تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه حل سیاسی باشد».