ابراهیم رئیسی خروج آمریکا از افغانستان را «فرصتی برای احیای زندگی» دانست

فرار گسترده شهروندان به سوی فرودگاه کابل در پی تصرف افغانستان از سوی نیروهای طالبان

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان می‌گوید خروج نظامی آمریکا از افغانستان «باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل شود.»

این سخن او در حالی بیان می‌شود که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، شمار قربانیان جنگ و آوارگان در آن کشور به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از مردم افغانستان که از خشونت‌های طالبان و محدود شدن آزادی‌های خود از سوی این گروه اسلام‌گرای تندرو نگران‌اند در حال گریختن به دیگر کشورها هستند.

رسانه‌های ایران گفته‌اند که آقای رئیسی در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، گفته است که ایران برای «برقراری ثبات» در افغانستان تلاش خواهد کرد و همه گروه‌ها را دعوت به دستیابی برای توافق ملی می‌کند. ابراهیم رئیسی در سخنان خود از گروه طالبان نام نبرده است.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی، ضمن حمایت از تشکیل «شورای هماهنگی» در افغانستان، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران برای «مصالحه» در افغانستان تلاش می‌کند.

اواسط تیرماه امسال، نمایندگانی از طالبان و دولت افغانستان در اجلاسی دو روزه به میزبانی جواد ظریف در تهران دیدار کرده بودند تا پیرامون «سازوکار گذار از جنگ به صلح دائمی» گفت‌وگو کنند.