فرودگاه کابل زیر نظر نیروهای آمریکایی بازگشایی شد

فرودگاه کابل،‌ روز دوشنبه

یک روز پس از شلوغی و آشفتگی در فرودگاه کابل،‌ پایتخت افغانستان، این فرودگاه در نخستین ساعات روز سه‌شنبه زیر نظر نیروهای آمریکایی بازگشایی شد.

روز دوشنبه هزاران نفر از مردم افغانستان به امید خروج از کشور به فرودگاه کابل هجوم بردند و در پی هرج و مرجی که در این فرودگاه رخ داد، ارتش آمریکا تمام فعالیت‌ها در این فرودگاه را متوقف کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دست‌کم پنج نفر در روز دوشنبه در ازدحام جمعیت برای سوار شدن به یکی از هواپیماها جان خود را از دست دادند.

در ویدئوهای ارسالی از این فرودگاه نیز صحنه‌هایی از هرج و مرج در باند فرودگاه دیده می‌شد و سربازان آمریکایی حاضر در محل برای برقراری نظم ناچار به شلیک هوایی شدند.

حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک ژنرال آمریکایی می‌گوید که فرودگاه کابل بار دیگر باز شده و اکنون کنترل پروازها و حفظ امنیت در دست نیروهای آمریکایی است.

در چند ساعت گذشته، دست‌کم دو هواپیمای ترابری آمریکایی حامل یک واحد ارتش و یک واحد تفنگداران دریایی آمریکا در این فرودگاه بر زمین نشسته‌اند.

این نیروهای آمریکایی قرار است بر خروج ایمن شهروندان آمریکا و همین طور شهروندان افغانستان که برای آمریکایی‌ها کار می‌کردند، از جمله مترجمان ارتش، نظارت داشته باشند.

ساعتی پیش سفارت آمریکا در کابل در پیامی که در توییتر نیز منتشر شد از متقاضیان خروج از افغانستان خواست در انتظار تماس این سفارتخانه بمانند.