به دلیل کاهش اثربخشی واکسن‌ها با مرور زمان، آمریکا قصد تزریق «دوز سوم» را دارد

نیویورک

روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشینگتن‌پست روز دوشنبه ۲۵ مرداد به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش دادند که در روزهای آینده دولت این کشور اعلام می‌کند که اکثر شهروندان آمریکایی که هشت ماه پیش علیه کرونا واکسینه شده‌اند، باید اکنون یک دوز تقویتی دیگر نیز دریافت کنند.

مسئولان بهداشت همگانی در آمریکا بر اساس جدیدترین پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ضریب انتقال سویه دلتای ویروس کرونا بسیار بالاست و تأثیر اکثر واکسن‌های کرونا به مرور زمان، احتمالاً تا هشت ماه پس از تزریق دوم، کاهش پیدا می‌کند.

از قرار معلوم اولین مرحله تزریق دوز تقویتی واکسن در خانه‌های سالمندان، کارکنان خدمات درمانی و در میان افراد سالمند و تا ماه سپتامبر اجرا می‌شود.

با وجود آنکه بخش اعظم جمعیت آمریکا و حتی درصد بالایی از نوجوانان واکسینه شده‌اند، تحت تأثیر شیوع سویه دلتا در دو ماه گذشته تعداد موارد ابتلا در آمریکا به شدت افزایش یافته است. هر چند اکثریت موارد ابتلا در میان افرادی است که واکسن نزده‌اند ولی ابتلا در افرادی که واکسن زده‌اند نیز رو به افزایش است.

یکی دیگر از دلایل تصمیم آمریکا برای تجویز دوز تقویتی واکسن کرونا تجربه و شواهد جمع‌آوری شده در اسرائیل است. اسرائیل یکی از اولین کشورهایی بود که تمام جمعیت را واکسینه کرد، ولی شیوع مجدد ویروس باعث شد دولت این کشور از حدود دو هفته پیش افراد سالمند و آسیب‌پذیر را دوباره واکسینه کند.

دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا در اسرائیل نیز سویه دلتا بود. پژوهش‌های اخیر در اسرائیل نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری واکسن فایزر برای جلوگیری از ابتلای شدید به بیماری کووید در میان سالمندان که در ژانویه واکسینه شده بودند حدود ۵۵ درصد است.

با استفاده از ان‌پی‌آر، نیویورک تایمز و واشینگتن‌پست؛ ش.ر / پ.پ