روسیه: به دلیل تماس‌های طولانی‌مدت با طالبان، برای تحولات اخیر آمادگی داشتیم

زمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان (چپ) در حال گفت‌وگو با افراد ارشد طالبان

روسیه می‌گوید با این‌که هنوز رسماً گروه طالبان را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما پس از سال‌ها «کار منظم» در جهت زمینه‌سازی برقراری روابط با این گروه، برای تحولات سریع هفته جاری در افغانستان «آماده» بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، زمیر کابلوف، نماینده ویژه کرملین در امور افغانستان، در این باره گفته است: «ما در هفت سال گذشته با طالبان تماس داشته‌ایم و در مورد بسیاری از مسائل بحث کرده‌ایم.»

وی افزود: «ما آنها را نیرویی می‌بینیم که در آینده حتی اگر تمام قدرت را در دست نگیرد، نقش اصلی را در افغانستان ایفا خواهد کرد. همه این عوامل، همراه با ضمانت‌هایی که رهبران ارشد طالبان به ما داده‌اند، باعث شده است که دیدگاهی آرام نسبت به آخرین تحولات داشته باشیم، اگرچه همچنان هوشیار هستیم.»

در سفارتخانه روسیه در کابل حدود ۱۰۰ نفر مشغول به‌کارند و در روزهای اخیر در حالی که سفارتخانه‌های کشورهای غربی سعی در تخلیه سریع کارکنان خود به خاطر تصرف شهر به‌دست طالبان داشته‌اند، زمیر کابلوف خبر داده است که سفارت روسیه در کابل به کار خود ادامه می‌دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این هفته تأکید کرد که مسکو «هیچ عجله‌ای» برای به‌ رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان ندارد، اما «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» از آمادگی آنها برای دخالت دادن سایر نیروهای سیاسی در دولت جدید و اجازه تحصیل به دختران «مشاهده» کرده است.

یک روز پیش از این، روسای جمهور روسیه و ایران پیرامون وضعیت افغانستان تلفنی گفت‌وگو کردند.

مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر از سقوط دولت افغانستان ابراز ناخرسندی نکرده‌اند و به‌ویژه محمدرضا نقدی، از فرماندهان سپاه پاسداران روز چهارشنبه از «سقوط دولت کابل» استقبال کرده است.