جلسه محاکمه دو سوئدی به اتهام «حمل شیره تریاک و ترامادول» برگزار شد

تصویری که خبرگزاری قوه قضاییه از دو شهروند سوئدی منتشر کرده است

نخستین جلسه محاکمه دو شهروندی سوئدی به اتهام حمل « ۹ کیلو و ۸۰۰ گرم شیره تریاک» و «۲۱ هزار قرص ترامادول» روز سه‌شنبه، ۱۰ شهریور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، نام این دو شهروند را «استفان کوین گیلبرت» و «سیمون کاسپر براون» اعلام کرده و نوشته است که این دو نفر «مهره‌های یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر در سوئد» هستند.

خبر بازداشت و محاکمه این دو شهروند سوئدی در حالی مطرح است که دادگاه حمید نوری، دادیار پیشین قوه قضائیه ایران که متهم به مشارکت در اعدام‌های مخالفان جمهوری اسلامی در سال ۶۷ شده، در سوئد در حال برگزاری است.

بازداشت اتباع خارجی بویژه اروپایی و آمریکایی به اتهام‌های گوناگون در ایران امری بی‌سابقه نیست و تجربه ثابت کرده که تهران همواره از این بازداشت‌ها برای مبادله زندانیان خود در آن کشورها استفاده کرده است.

خبر بازداشت این دو شهروند سوئدی روز ۱۱ تیرماه سال گذشته اعلام شد. این افراد در دفاعیات خود در دادگاه گفته‌‌اند که به عنوان توریست به ایران سفر کرده‌اند و «از سوی فردی به نام احمد زائدی در سوئد اجیر» شده‌ بودند که این مواد را منتقل کنند.

وکیل «استفان کوین گیلبرت» که به حمل تریاک متهم شده است، در دادگاه گفته است که موکل او «بیمار روانی» است و توسط یک باند اجیر شده است.

وکیل «سیمون کاسپر براون» که به حمل ترامادول متهم شده است نیز گفته است: «موکل من به مواد مخدر و ترامادول اعتیاد داشته و همین امر انگیزه او برای مشارکت در قاچاق مواد مخدر بوده است».

در گزارش خبرگزاری قوه قضاییه توضیحی درباره «احمد زائدی» که گفته می‌شود این افراد را اجیر کرده است، داده نشده است.

سفارت سوئد در تهران تاکنون واکنشی به اخبار منتشر شده توسط قوه قضاییه ایران درباره این دو سوئدی نشان نداده است.