دیوان کیفری بین‌المللی: «جنگ مواد مخدر» در فیلیپین مصداق حمله به غیرنظامیان است

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین

دیوان کیفری بین‌المللی اجازه تحقیقات کامل دربارهٔ «جنگ علیه مواد مخدر» رئیس‌ جمهور فیلیپین را صادر کرد و گفت که این حمله شبیه یک حمله غیرقانونی و سیستماتیک به غیرنظامیان است.

به گفته قضات این دادگاه، «مبنای معقولی» وجود دارد که کشتن ده‌ها هزار نفر به دستور رودریگو دوترته، رئیس‌ جمهور فیلیپین، که در چارچوب «جنگ علیه مواد مخدر» رخ داده مصداق جنایت علیه بشریت باشد.

رودریگو دوترته در سال ۲۰۱۹ و پس از آغاز تحقیقات اولیه از سوی دیوان لاهه، کشورش را از عضویت در این دادگاه بیرون آورد، اما دیوان کیفری لاهه می‌گوید هنوز صلاحیت رسیدگی به جنایاتی را دارد که فیلیپین در زمانی که هنوز عضو بود مرتکب شده است.

دوترته، از شهرداران سابق فیلیپین، در جریان مبارزه انتخاباتی‌اش قول داد که در صورت رئیس جمهور شدن ۱۰ هزار بزهکار را بکشد.

او از زمانی که انتخاب شده برنامه‌ای به نام «جنگ علیه مواد مخدر» را آغاز کرده است که در جریان آن مأموران پلیس فیلیپین تاکنون هزاران فروشنده و مصرف‌کننده مواد مخدر در محلات فقیرنشین کشور را به قتل رسانده‌اند.

بر اساس آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده توسط فیلیپین در ژوئیه سال جاری، دست‌کم ۶۱۸۱ نفر در بیش از ۲۰۰ هزار عملیات ضد مواد مخدر از ژوئیه ۲۰۱۶ کشته شده‌اند. دیوان کیفری بین‌المللی شمار کشته‌شدگان را بین ۱۲ هزار تا ۳۰ هزار نفر تخمین زده است.