گفت‌وگوی ولیعهد سعودی با مشاور امنیت ملی آمریکا درباره «ابتکار صلح» یمن

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان (سمت چپ)

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۷ مهر، خبر داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مذاکرات خود با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد ابتکار پادشاهی عربستان برای پایان دادن به بحران یمن گفت‌وگو کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، این ابتکار شامل آتش‌بس فراگیر زیر نظارت سازمان ملل متحد و افتتاح فرودگاه بین‌المللی صنعا در یمن برای پرواز به چند مقصد اولیه می‌شود.

خبرگزاری دولتی عربستان خبر داد که جیک سالیوان نیز بر تعهد کشورش در حمایت از پادشاهی سعودی برای دفاع از خاک خود در برابر تهدیدها، از جمله حملات موشکی و پهپادی گروه‌های مورد حمایت ایران، تأیید کرد.

ایران و عربستان علاوه بر حمایت از گروه‌های رقیب در جنگ یمن در عرصه‌های دیگری نظیر سیاست داخلی لبنان و جنگ داخلی سوریه نیز در برابر یکدیگر قرار دارند.

با این حال این دو کشور چند ماهی است که مذاکراتی را با میانجی‌گری عراق آغاز کرده‌اند، و دو مقام عراقی روز دوشنبه پنجم مهر گفتند که دور جدید این مذاکرات بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده است.

جنگ داخلی یمن که ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است، به بن‌بست رسیده و به نظر می‌رسد تنها نتیجه آن تاکنون بزرگ‌ترین بحران بشری جهان بوده باشد.

وزیر خارجه عربستان روز دوم فروردین امسال اعلام کرد کشورش یک ابتکار جدید صلح ارائه کرده که از جمله شامل آتش‌بس سراسری زیر نظر سازمان ملل است.

ایران در آن زمان، در واکنش به این ابتکار، پایان درگیری‌های یمن را منوط به «آتش‌بس سراسری» ، «رفع محاصره اقتصادی» و سپردن امر به دست «یمنی‌ها» کرد.