وزیر خارجه ایران: لبنان می‌تواند مانند عراق و افغانستان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنا شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه گفت که لبنان نیز مانند عراق و افغانستان «می‌تواند» از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنا شود.

او که روز جمعه، ۱۶ مهرماه، در یک نشست مطبوعاتی در بیروت به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت، از معاملات «بخش‌های تجاری» ایران و لبنان به عنوان بخشی نام برد که می‌تواند معاف از تحریم شود و گفت این موضوع را با مقام‌های لبنانی در میان گذاشته است.

از سال ۹۷، علیرغم خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، برخی معافیت‌ها مانند خرید انرژی توسط عراق از ایران اعمال شده و وزیر خارجه ایران پیشنهاد کرده است که مکانیسم مشابهی در مورد لبنان اعمال شود.

حسین امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای ارسال سوخت بیشتر به لبنان گفت: «ایران آمادگی دارد که با مشارکت دو کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران دو نیروگاه هزار مگاواتی» در لبنان ایجاد کند.

حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، طی هفته‌های اخیر چند محموله‌ سوخت را از ایران در بندر بانیاس سوریه دریافت و به کشور لبنان منتقل کرده است. تاکنون سه نفتکش ایران این محموله‌های سوخت را به سوریه رسانده‌اند و قرار است ایران محموله‌های بیشتری برای حزب‌الله لبنان ارسال کند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هفته گذشته واردات سوخت از ایران توسط گروه حزب‌الله را «نقض حاکمیت لبنان» دانست و مخالفان حزب‌الله در لبنان می‌گویند که این گروه از سوی دولت آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است و خرید سوخت از ایران، این کشور را که هم‌اکنون نیز دچار سختی‌های بسیار است، در معرض خطر تحریم‌ها قرار می‌دهد.