وزارت اطلاعات: بازداشت «پنج اخلال‌گر شاخص» بازار ارز

وزارت اطلاعات ایران از بازداشت پنج نفر به اتهام «اخلال» در بازار ارز خبر داد و بازار ارز تهران خبر داد و اعلام کرد حساب‌های بانکی ۸۴۱ فعال غیرمجاز ارزی نیز بسته شده است.

این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه منتشر شده است می‌گوید که پیش از این، به دنبال اجرای طرح برخورد با فعالان غیرمجاز ارزی حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان غیر مجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شده بود و هم اکنون این رقم به ۸۴۱ نفر رسیده است.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود از افراد بازداشت‌شده به عنوان «اخلال‌گر شاخص بازار ارز» نام برده است.

نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال ایران طی یک هفته گذشته، خصوصا به خاطر رویکرد جدید دولت ابراهیم رئیسی در مذاکرات هسته‌ای که غربی‌ها آن را «مایه نگرانی و یاس» نامیده‌اند، افزایش چشمگیر داشته است.

هم‌اکنون دلار آمریکا در بازارهای آزاد ایران در محدوده ۳۱ هزار تومان در نوسان است.

بیشتر در این باره: نرخ دلار از ۳۱ هزار تومان عبور کرد؛ سقوط ۲۵ درصدی ارزش ریال در ۱۰۰ روز دولت رئیسی

ایران طی سال‌های گذشته نیز با اوج‌گیری نرخ ارز ده‌ها نفر را تحت عنوان «اخلال‌گر» یا «سلطان» ارز بازداشت کرده، اما نرخ ارز همواره سیر صعودی داشته است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه ادعا کرد عده‌ای «شبانه‌روزی» برای اختلال در بازار ارز تلاش می‌کنند. وی به دستگاه‌های مسئول دستور داد «عوامل مداخله‌گر» در بازار ارز را شناسایی کنند.

وی سه‌شنبه هفته جاری نیز که به مناسبت روز دانشجو در یک جمع دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف صحبت می‌کرد، از «عده‌ای» سخن گفت که بر اساس «اطلاعات دقیق» او «شبانه‌روز» تلاش می‌کنند «نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند».

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول می‌گوید ۹۰ درصد از ذخایر ارزی ایران در خارج مسدود شده است و اخیرا حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت که دست ایران از سیستم بانکی بین‌المللی کوتاه شده و مجبور است بخش بزرگی از تجارت خارجی خود را بصورت تهاتر نفت و کالا در مقابل کالای خارجی انجام دهد.

به عبارتی، کشور قادر به انتقال پول نفت و بسیاری از محصولات صادراتی خود از جمله پتروشیمی، فولاد و دیگر فلزات که تحت تحریم آمریکا قرار دارد، به داخل کشور نیست و به جای آن تنها می‌تواند کالا خریداری کند.

آقای صالحی گفته بود ایران بابت تهاتر، هم امتیاز می‌دهد و هم تخفیف.

جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته تلاش کرده است با بازداشت‌ها یا صدور دستورات بازار ارز و دیگر بازارها، از جمله سکه و مسکن را کنترل کند، اما موفقیتی نداشته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن