میرکاظمی با دفاع از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وعده داد یارانه‌ها تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، با دفاع از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفته است حذف این ارز تورم ۷.۶ درصدی ایجاد می‌کند ولی با توجه به اینکه از این ارز دلالان بیشترین بهره را می‌برند، «حق انتخاب نداریم» و باید این ارز از بودجه حذف شود.

او که روز دوشنبه، ۲۲ آذر، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، وعده داد که برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه برخی از دهک‌های جامعه به ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و «یارانه برخی از افراد در دهک‌های کم درآمد به بالای ١٢٠ هزار تومان هم برسد».

انتخاب دستوری رقم ۴۲۰۰ تومان برای یک دلار آمریکا در بهار ۱۳۹۷ یکی جنجالی‌ترین تصمیمات دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی بود. هدف از این طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام شد تا با قیمتی که با قدرت خرید طبقه متوسط و پایین تطابق دارد به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

مقام‌های دولت رئیسی و برخی نمایندگان مجلس اما می‌گویند این سیاست شکست خورده و قیمت برخی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، به شدت افزایش یافته است.

مخالفان حذف این ارز اما می‌گویند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث تورم گسترده خواهد شد و تورم کالاهای مشمول این ارز «از اسفند ۹۶ تا تیر ۱۴۰۰، معادل ۱۹۰ درصدی بوده ولی سایر کالاها با تورم ۴۳۳ درصدی» مواجه بوده‌اند.