پلیس «۴۲ اخلالگر» بازار ارز را در تهران دستگیر کرد

فرمانده انتظامی تهران بزرگ روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، از دستگیری ۴۲ نفر و پلمب بیست صرافی در تهران با عنوان اتهامی «اخلالگر بازار ارز» طی ده روز گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح موسوم به «کاشف» همچنین مدعی شد که «اکثر این افراد سابقه‌دار هستند».

ایران طی سال‌های گذشته نیز با اوج‌گیری نرخ ارز ده‌ها نفر را تحت عنوان «اخلال‌گر» یا «سلطان» ارز بازداشت کرده، اما نرخ ارز همواره سیر صعودی داشته است.

هفته گذشته نیز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت پنج نفر به اتهام «اخلال» در بازار ارز خبر داده و اعلام کرده بود حساب‌های بانکی ۸۴۱ فعال غیرمجاز ارزی نیز بسته شده است.

بیشتر در این باره: وزارت اطلاعات: بازداشت «پنج اخلال‌گر شاخص» بازار ارز

نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال ایران از دو هفته گذشته خصوصاً به‌ دلیل رویکرد جدید دولت ابراهیم رئیسی در مذاکرات هسته‌ای که غربی‌ها می‌گویند «مایه نگرانی و یأس» است، افزایش چشمگیر داشت و به کانال ۳۱ هزار تومان برای هر دلار نیز وارد شد.

هم‌اکنون دلار آمریکا در بازارهای آزاد ایران در محدوده ۳۰ هزار تومان در نوسان است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران همچنین از احضار مدیران بیش از ۲۰ سایت و کانال اعلام نرخ ارز خبر داد و گفت «موارد لازم به آنان گوشزد شد».

اقدامات پلیسی و امنیتی در بازار ارز پس از آن صورت می‌گیرد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران، ادعا کرد عده‌ای «شبانه‌روزی» برای اختلال در بازار ارز تلاش می‌کنند و به دستگاه‌های مسئول دستور داد «عوامل مداخله‌گر» در بازار ارز را شناسایی کنند.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول می‌گوید ۹۰ درصد ذخایر ارزی ایران در خارج مسدود شده است.