عضو کمیسیون بهداشت مجلس: جمعیت کم است، برای پیشگیری یارانه نمی‌دهیم

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت مجلس است

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، با ادعای این‌که ایران درگیر «جنگ جمعیتی» نیز هست، گفت: «جمعیت کشور کم است، چرا باید وسایل پیشگیری را با یارانه به مردم بدهیم؟»

خبرگزاری برنا به‌نقل از خانم محمدبیگی همچنین نوشت که «در سی سال گذشته لوازم پیشگیری به‌صورت رایگان و با سوبسید و یارانه دولت به مردم داده می‌شد» و تأکید کرد که جمهوری اسلامی «به‌دنبال اصلاح این روند» است.

این نماینده مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود با دفاع از قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مدعی شد در این قانون غربالگری صرفاً از حالت اجبار خارج شده است.

قانون جوانی جمعیت قانون جدیدی است که ماه گذشته ابراهیم رئیسی آن را برای اجرا به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرد، اما کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار لغو آن شدند.

به‌ اعتقاد این کارشناسان و دیگر منتقدان، قانون جدید که دسترسی به سقط جنین، وسایل پیشگیری و خدمات داوطلبانه عقیم‌سازی را محدود می‌کند، «نقض مستقیم حقوق زنان بر اساس قوانین بین‌المللی» است.

در این باره پیشتر مسعود مردانی، عضو کمیته مبارزه با ایدز، نیز گفته بود محدودیت استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند موجب افزایش بیماری‌های مقاربتی شود ضمن آن‌که در صورت محدود بودن دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری، «شاهد موج بیماران مبتلا به ایدز خواهیم بود».