سوئیس یک بازرگان روسی مرتبط با «حملات سایبری» را تحویل آمریکا داد

وزارت دادگستری سوئیس اعلام کرد که یک بازرگان روسی مرتبط با «حملات سایبری و جاسوسی علیه شرکت‌های آمریکایی» را به ایالات متحده تحویل داده است.

والادیسلو کلیوشین، بازرگان روسی و صاحب شرکت امنیت اینترنتی و اطلاعاتی «گروه‌ ام ۱۳»، ماه مارس سالجاری میلادی به درخواست دولت آمریکا در سوئیس بازداشت شد.

این بازرگان که گفته می‌شود چهره‌ای نزدیک به دولت روسیه است، متهم است که به همراه همدستانش از طریق «حملات سایبری و دزدی اطلاعات از شرکت‌های آمریکایی، ده‌ها میلیون دلار کسب درآمد کرده است».

آقای کلیوشین این اتهامات را رد کرده است و سخنگوی سفارت روسیه در سوئیس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس، آمریکا را متهم به «شکار شهروندان روسی در کشورهای ثالث» کرد و از اقدام سوئیس برای استرداد بازگان روسی اظهار تاسف کرد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول وکلای آقای کلیوشین گزارش داده است که درخواست بازداشت و استرداد این بازرگان روسی به دلیل ارتباطات او با دولت روسیه و دسترسی‌اش به اطلاعات امنیتی مطرح شده است.

وکلای آقای کلیوشین می‌گویند این بازگان روسی از زمانی‌ که یکی از همکارانش توسط دادستانی آمریکا متهم به دست داشتن در حملات هکری علیه حزب دموکرات و کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون نامزد سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری این حزب شد، تحت نظر دولت آمریکا قرار گرفته بود.

نهادهای امنیتی آمریکا پیش از این اعلام کرده‌اند که روسیه با هدف دخالت در نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هک کردن شبکه کامپیوتری مقامات حزب دموکرات را هدایت کرده است.

یک دادگاه فدرال آمریکا تابستان ۲۰۱۸ علیه ۱۲ مامور امنیتی روسیه به اتهام هک کردن شبکه‌های کامپیوتری هیلاری کلینتون و حزب دموکرات اعلام جرم کرد. دولت روسیه چنین اتهاماتی را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های تاس و رویترز و آرشیو رادیو فردا. د.خ