نخست‌وزیر یمن: ایران سلاح‌های پیشرفته به شبه‌نظامیان حوثی‌ می‌دهد

Yemen

معین عبدالملک، نخست‌وزیر یمن، با اشاره به اینکه ایران سلاح‌های پیشرفته در اختیار شبه‌نظامیان حوثی قرار داده است، می‌گوید این سلاح‌ها «تهدید جدی» علیه کشورهای همسایه یمن و کشتیرانی بین‌المللی هستند.

به گزارش العربیه، او هدف ایران را «تصرف استان مارب توسط حوثی‌ها» اعلام کرده و می‌گوید ایران با این تاکتیک می‌خواهد کل یمن را تصرف کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز دوم دی ماه امسال در بیانیه‌ای با اشاره به توقیف «یک محموله سلاح قاچاقی از ایران برای شبه نظامیان حوثی» گفت حمایت تهران از گروه‌های مسلح در منطقه٬ امنیت بین المللی را به مخاطره می‌اندازد.

شبه نظامیان حوثی‌ از سال گذشته میلادی تلاش برای تصرف مارب را آغاز کرده‌اند. در هفته‌های اخیر درگیری‌های نظامی در چندین جبهه در اطراف شهر استراتژیک مارب که یکی از مناطق نفت‌خیز و تحت کنترل نیروهای دولت یمن است تشدید شده و در این جبهه‌ها هزاران نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند.

نیروهای دولت یمن و همچنین ائتلاف حامی دولت یمن به رهبری عربستان می‌گویند در هفته‌های اخیر موفقیت‌های نظامی در تسلط بیشتر بر این منطقه کلیدی به دست آورده‌اند.

دولت یمن از حسن ایرلو، سفیر ایران نزد شبه‌نظامیان حوثی، به عنوان فرمانده عملیات حمله به منطقه مارب نام می‌برد. آقای ایرلو به تازگی درگذشت و مقام‌های ایران علت درگذشت او را ابتلا به بیماری کرونا اعلام کرده‌اند.

جنگ در مارب نگرانی در مورد وقوع یک فاجعه بشری در این منطقه را افزایش داده چون چند صد هزار نفر از مردمی که به دلیل جنگ در مناطق دیگر آواره شده‌اند اکنون ساکن اردوگاه‌های منطقه مارب هستند.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.