مذاکره‌کننده ایران بار دیگر خواستار آزادی سریع پول‌های بلوکه‌شده در کره ‌جنوبی شد 

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، می‌گوید دولت کره جنوبی فارغ از نتیجه‌ای که در این مذاکرات به دست آید، باید پول‌های بلوکه شده ایران را به سرعت آزاد کند.

او که با چویی جُنگ کون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، در وین دیدار داشت بلوکه شدن پول‌های ایران را «غیرقانونی» و «غیرقابل توجیه» دانسته است.

کره جنوبی عضو توافق برجام نیست، ولی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، سال‌هاست که به‌ دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های سئول مسدود شده و آزادی آن‌ها نیازمند اجازه ایالات متحده و احیای برجام است.

وزارت خارجه کره جنوبی روز ۱۴ دی گفته بود یک دیپلمات ارشد این کشور برای بررسی راه‌های آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول، راهی وین شده تا با اعضای برجام دیدار کند ولی مقام‌های دولت ایران اصرار دارند که این سفر «هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ ندارد».

علاوه بر پول‌های مسدود شده در کره‌ جنوبی، مقام‌های دولت روحانی در مصاحبه‌های خود انسداد سه میلیارد دلار در ژاپن، پنج میلیارد دلار در عراق، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ را تایید کرده‌ بودند، ولی حکومت ایران تاکنون گزارشی رسمی درباره میزان دقیق دارایی‌های مسدود‌شده ایران منتشر نکرده‌‌ است.

آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از ذخایر ارزی ایران در خارج مسدود شده و ایران در سال گذشته تنها به چهار میلیارد دلار این ذخایر دسترسی داشته است.

با استناد به این گزارش، ذخایر مسدود شده ایران در خارج از کشور ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است که آزادسازی آنها مشروط به احیای برجام و حل مشکلات بانکی ایران خواهد بود.