پزشکی قانونی می‌گوید طرح معاینه زندانیان بیمار را در زندان اوین انجام داده است

نمایی از ورودی زندان اوین

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از اجرای «طرح متمرکز معاینه زندانیان بیمار در زندان اوین» از سوی «کارشناسان» پزشکی قانونی خبر داد.

مهدی فروزش روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ گفت زندانیانی که دچار مشکلات روحی و جسمی بودند، به زندان اوین منتقل شده و امروز به صورت متمرکز با همکاری پزشکان پزشکی قانونی استان‌تهران معاینه شدند.

او با بیان این‌که در این معاینات «به صورت دقیق» مشخص می‌شود که آیا زندانی مورد بحث، توانایی تحمل ایام حبس را دارد یا خیر؟ گفت: همچنین بررسی خواهد شد که آیا استمرار حضور این افراد در زندان بیماری‌اش را تشدید می‌کند یا خیر؟

نهادهای حقوق بشری، حکومت جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که از دسترسی زندانیان به دارو و خدمات درمانی ممانعت می‌کند؛ موضوعی که در پاره‌ای از موارد منجر به مرگ زندانیان شده است.

نمونه اخیر آن مرگ بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، است که بنابر گزارش‌ها تعلل قوه قضائیه در اعزام او به بیمارستان منجر به مرگ وی شد.

رضا معینی، مسئول دفتر افغانستان و ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: «محروم کردن (زندانیان) از حق درمان، روش دانسته مقامات حکومتی ایران برای حذف منتقدان در زندان است».

آقای آبتین پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمان، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستان ساسان در تهران جان باخت.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتصاب غذا یا عدم دسترسی به داروهای ضروری و درمان موثر، عدم انتقال به‌موقع به مرکز درمانی یا دلایل مشکوک دیگر جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش‌ صداوسیما و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر