سنگ‌ مزار نوجوان خرمشهری کشته‌شده در آبان ۹۸ «بدون اجازه» عوض شد

محسن محمدپور هنگام کشته شدن ۱۷ ساله بود

یک فعال مدنی با انتشار ویدئویی از سنگ‌ مزار محسن محمدپور، یکی از نوجوانان خرمشهری کشته‌شده در اعتراضات آبان ۹۸، اعلام کرد که بنیاد شهید این شهر «بدون اطلاع خانواده محسن کلمه شهید را روی سنگ او اضافه کرده است».

بر اساس این ویدئو که رضا سلمان‌زاده، پدر یکی دیگر از قربانیان اعتراضات آبان، منتشر کرده، تعویض سنگ‌ مزار حدود ۱۰ روز پیش انجام شده و روی آن نیز ذکر شده «تاریخ شهادت: ۲۵ آبان ۱۳۹۸».

محسن محمدپور، کارگر ۱۷ ساله خرمشهری، یکی از دست‌کم ۲۳ کودک و نوجوانی بود که، بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به‌دست نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند.

از میان این کودکان و نوجوانان، انتشار عکس‌های محسن محمدپور واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و چهره او به‌عنوان یکی از نمادهای «آبان خونین ۹۸» در یادها باقی ماند.

شهید خوانده شدن شماری اندک از کشته‌شدگان آبان ۹۸ در راستای اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی بر پایه دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام می‌شود.

بر اساس این مصوبه، آن دسته از کشته‌شدگان که «نقشی در اعتراضات نداشتند و به‌طور اتفاقی گلوله به آن‌ها اصابت کرده، باید شهید محسوب شوند».

این در حالی است که سازمان حقوق بشری «عدالت برای ایران» اعلام کرده بر اساس اطلاعاتی که از خانواده‌های ۴۸ نفر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان به دست آورده، پیگیری‌های آنان برای شناسایی و محاکمه عاملان بی‌نتیجه مانده است.

در دور دوم دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ۹۸ که به‌تازگی در لندن برگزار شد، بر اساس اسناد و مدارک، ۱۶۰ نفر از مقامات ارشد و استانی جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» طی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ متهم شدند.

اعتراضات آبان که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت گسترش یافت و تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت، اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌گونه‌ای که، به‌گزارش رویترز، حداقل ۱۵۰۰ نفر از مردم در نتیجه شلیک گلوله نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند.