توییت جدید شمخانی: برجام به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است

علی شمخانی

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در توییتی جدید توافق اتمی موسوم به برجام را «پوسته‌ای خالی» توصیف کرد و آمریکا و اروپا را در اجرای تعهدات خود «مردود» خواند.

او نوشت: «اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است. با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.»

اما اظهار نظر این مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی درست در روزی منتشر می‌شود که تیم مذاکره ایران در وین، پایتخت اتریش، مشغول چانه‌زنی است و وزیر خارجه ایران پیشنهادی تازه را برای خروج از بن‌بست مذاکرات مطرح کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای تازه گفته است که جمهوری اسلامی علاوه بر لغو تحریم‌ها، خواستار «تضمین» آمریکا و اروپا مبنی بر محدود نبودن عمر توافق اتمی به دولت جو بایدن است، و یک شکل این تضمین صدور «بیانیه سیاسی» از طرف روسای مجالس غربی است.

با توجه به این پیشنهاد، مشخص نیست که موضع تازه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به چه معناست.

اما این نخستین بار نیست که علی شمخانی با انتشار یک توییت بیشتر به ابهام در وضعیت توافق دامن می‌زند.

او شامگاه یک‌شنبه هم از «سخت‌تر شدن لحظه به لحظه» مذاکرات وین خبر داده بود. اما در مقابل سخنگوی وزارت خارجه ایران بامداد دوشنبه، ۲۵ بهمن، روند فعلی مذاکرات را «طبیعی» خواند و حتی گفت که در مورد این پیام «از خود علی شمخانی توضیح بخواهید».

همزمان اما یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، در توییتی در پاسخ به جدیدترین توییت علی شمخانی به شکل غیرمستقیم او را متهم کرد که از ادامه تحریم‌ها و فروش نفت سود می‌برد و به همین دلیل برجام را شکست‌خورده می‌خواند.