صدور حکم برای ۳۸ نفر در پرونده حمله تروریستی احمدآباد هند

دادگاهی در هند ۳۸ نفر را به اتهام مشارکت در «حمله تروریستی» سال ۲۰۰۸ احمدآباد به اعدام محکوم کرده است. ۱۱ نفر از متهمان این پرونده نیز به حبس ابد محکوم شده‌اند. احکام صادره باید به تایید دادگاه عالی هند برسد.

در حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ که یک گروه اسلام‌گرا مسئولیت آن را بر عهده گرفت، بیش از ۲۰ بمب در بیمارستان‌ها، مراکز خرید و پارک‌ها کار گذاشته شده بود که منجر به کشته شدن ۵۶ نفر، از جمله ۳۷ نفر در یک بیمارستان و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ شهروند دیگر شد.

حکم اعدام به ندرت در هند صادر می‌شود. آخرین فردی که اعدام شد، مربوط به پرونده تجاوز جنسی در شهر دهلی بود که سال ۲۰۱۲ رخ داده بود و متهم این پرونده سال ۲۰۲۰ اعدام شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های هند، گروه اسلام‌گرای «مجاهدین هند» مسئولیت حمله سال ۲۰۰۸ احمدآباد را بر عهده گرفتند، اما پلیس هند می‌گوید این حملات توسط شبکه‌ای از گروه‌های اسلامگرای تندرو انجام شده است.

گفته می‌شود گروه «مجاهدین هند» شاخه‌ای از «حرکت اسلامی دانشجویان هند» است و در میان محکوم‌شدگان به اعدام در روز جمعه، صفدر ناگوری، رئیس سابق حرکت اسلامی دانشجویان هند، نیز قرار دارد.

ایالت گجرات که شهر احمدآباد نیز بخشی از آن است، تاکنون بارها صحنه درگیری مسلمانان و هندوها بوده است.

گروه «مجاهدین هند» می‌گویند حمله سال ۲۰۰۸ را به انتقام کشته شدن ۶۰ مسلمان سرنشین قطار گجرات انجام داده است که توسط «هندوها» در سال ۲۰۰۲ به آتش کشیده شد. علت حادثه آتش‌سوزی قطار یاد شده تاکنون مشخص نشده است.

با استفاده از گزارش گاردین. د.خ