تاکید اولیانوف بر شرط مسکو درباره برجام

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، روز چهارشنبه تاکید کرد که در صورت دستیابی به یک توافق، روابط تجاری مسکو با تهران باید از تحریم‌های کنونی و آینده اتحادیه اروپا و ایالات متحده معاف شود.

آقای اولیانوف در گفت‌وگویی با خبرنگاران اظهار داشت که یکی از اهداف برجام این است که ایران بتواند به روابط عادی تجاری و اقتصادی خود با جهان ادامه دهد، از جمله با روسیه.

روسیه در پی تهاجم نظامی خود با اوکراین با تحریم‌های سنگین بین‌المللی مواجه شده است و از این رو بسیاری از ناظران می‌گویند که مسکو با این سیاست می‌خواهد سرنوشت برجام را به جنگ اوکراین پیوند بزند. ایالات متحده پیش از این درخواست مسکو برای ارائه تضمین کتبی دراین باره را رد کرده و آن را بی‌ارتباط دانسته بود.

آقای اولیانوف در گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با خبرنگاران همچنین عنوان کرد که متن توافق احیای برجام هنوز نهایی نشده و شاید که فردا (پنج‌شنبه) چنین شود.

واشینگتن می‌گوید که روسیه نیز از برجام سود خواهد برد چرا که این کشور به مانند ایالات متحده می‌خواهد از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان پیدا کند.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن