آلمان برای رهایی از گاز روسیه قرارداد بلندمدت با قطر امضا کرد

تاسیسات گاز در قطر

روبرت هابک وزیر انرژی آلمان که به دوحه سفر کرده است، روز یکشنبه ۲۹ اسفند از امضای قرارداد بلندمدت واردات گاز از قطر خبر داد.

او بدون اشاره به جزئیات قرارداد، اعلام کرد که این اقدام، راهی برای برون‌رفت از وابستگی آلمان به انرژی وارداتی از روسیه خواهد شد.

این مقام آلمانی گفت: «ما شاید امسال باز هم به گاز روسیه نیازمند باشیم، اما در آینده نخواهیم بود.»

آلمان سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۲ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشت که بیش از ۴۰ درصد آن گاز روسیه بود. بعد از تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های سختی علیه روسیه وضع کرده‌اند. آمریکا واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم کرده و اتحادیه اروپا در صدد کاهش چشمگیر خرید نفت و گاز از این کشور است.

آلمان در سواحل شمالی خود در حال احداث دو پایانه تاسیسات تحویل گاز مایع است که تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهد شد و می‌تواند گاز مایع از منابع دیگر، از جمله قطر و آمریکا را جایگزین گاز روسیه کند.

قطر نیز روز یکشنبه از خبر راه‌اندازی پایانه‌های گاز مایع آلمان در آینده استقبال کرد.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان است و سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز دارد که ۳۰ درصد آن راهی اروپا می‌شود.

از طرفی، پارسال نزدیک ۸۰ درصد گاز روسیه راهی اروپا شد و درآمدی ۶۲ میلیارد دلاری برای روسیه به همراه داشت که معادل ۱۳ درصد از کل صادرات این کشور بود.

اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۱۶۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کرد، اما در نظر دارد واردات گاز از روسیه را در سال جاری ۶۶ درصد کاهش دهد.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره، فایننشال تایمز و سایت رادیو فردا؛ د.خ/س.ن