برنده روس نوبل صلح جایزه خود را به نفع آوارگان اوکراینی به مزایده می‌گذارد

دمیتری موراتوف

برنده روس جایزه نوبل صلح روز سه‌شنبه اعلام کرد که جایزه خود را به نفع اوکراینی‌هایی که در پی تهاجم روسیه به خاک کشورشان آواره شده‌اند به مزایده می‌گذارد.

دمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه روسی نووایا گازِتا، در سال ۲۰۲۱ به همراه ماریا رِسا، روزنامه‌نگار فیلیپینی، به عنوان برنده جایزه معتبر نوبل صلح معرفی شد.

آقای موراتوف روز سه‌شنبه در مطلبی که در وب‌سایت روزنامه‌اش منتشر شد از تمام مزایده‌گذاران دنیا خواست که قدم پیش بگذارند تا برای جایزه نوبل صلح که به شکل یک سکه منقوش به تصویر آلفرد نوبل است مشتری پیدا کنند.

او با اشاره به این که تهاجم روسیه به خاک اوکراین تاکنون باعث آواره شدن ده میلیون نفر در این کشور شده می‌گوید که پول حاصل از فروش جایزه نوبل را به صندوق آوارگان اوکراین اهدا خواهد کرد.

در نزدیک به یک ماهی که از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد، بیش از ۳.۵ میلیون نفر از ده میلیون آواره از کشور خود خارج شده و به کشورهایی چون لهستان و جمهوری چک پناه برده‌اند.

دمیتری موراتوف روز سه‌شنبه همچنین خواستار پایان فوری جنگ، تبادل زندانیان،‌ ایجاد کریدور امن برای آوارگان و همین طور حمایت از آنها شده است.