اوکراین: ارتش روسیه مانع ورود کمک بشردوستانه به شهر ماریوپل می‌شود

عده‌ای از شهروندان ماریوپل که از این شهر خارج شده‌اند

یک مقام مسئول در شهرداری ماریوپل در جنوب اوکراین ضمن اشاره به ماندن این شهر در محاصره کامل نیروهای روسی را متهم کرد که مانع ورود هر گونه کمک به داخل این شهر می‌شوند.

معاون شهردار ماریوپل که تقریبا از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین در محاصره است روز جمعه خبر داد که در حال حاضر تمام راه‌های ورود به این شهر بندری به طور کامل بسته است و خروج از شهر نیز برای خودروهای شخصی «بسیار خطرناک» است.

به گفته پترو آندریوش‌چنکو، ارتش روسیه از روز پنج‌شنبه حتی اجازه ورود کمک‌های مختصر بشردوستانه به این شهر را نیز نداده است و بنابراین اکنون هیچ کریدور امنی برای ورد به شهر وجود ندارد.

ده‌ها هزار نفر از ساکنان ماریوپل که برای روسیه شهری استراتژیک به شمار می‌رود هفته‌هاست که در این شهر در محاصره‌اند و در شرایط کمبود آب و غذا و قطعی کامل برق زندگی می‌کنند.

روز پنج‌شنبه پس از اعلام آمادگی وزارت دفاع روسیه برای برقراری آتش‌بس موقت در ماریوپل، یک مقام اوکراینی از اعزام کاروانی از دست‌کم ۴۵ اتوبوس‌ به این شهر بندری در جنوب برای ارا‌ئه کمک‌های بشردوستانه و انتقال غیرنظامیان گرفتار در این شهر خبر داد.

با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که مقامات اوکراینی پنج‌شنبه شب خبر داده‌اند که این کاروان اصلا نتوانسته است خود را به ماریوپل برساند.

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی از طریق بمباران مناطق مسکونی به‌ویژه در بندر ماریوپل متهم کرده‌اند. عکس‌ها و ویدئوهایی که از این شهر منتشر شده نشان می‌دهد که از این شهر جز تلی از آوار و زمینی سوخته باقی نمانده است.

دفتر شهردار ماریوپل تخمین زده است که تاکنون دست‌کم پنج هزار نفر در این شهر در محاصره جان باخته‌اند.