سال گذشته کودک‌همسران در ایران نزدیک به ۱۵۰۰ نوزاد به‌دنیا آوردند

تازه‌ترین گزارش آماری سازمان ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته ۱۴۷۴ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده است.

این گروه سنی زیرمجموعه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله قرار می‌گیرد که در نوزادآوری گروه سنی «پرخطر» محسوب می‌شود.

بر اساس این آمار که خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه ۲۴ فروردین منتشر کرده، ۶۹ هزار و ۱۰۳ نوزاد از مادران این گروه سنی در سال گذشته متولد شده‌ و از این تعداد، یک هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده‌اند.

بیشتر در این باره: کودک‌همسری در ایران؛ بیش از ۱۳۱ هزار دختر و ۱۲۳ پسر زیر ۱۵ سال در پنج سال

پیشتر اعلام شده بود که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در پنج سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که از این تعداد فقط بیش از هفت هزار و پانصد مورد مربوط به تابستان سال گذشته بوده است.

مرکز آمار ایران قبلاً همچنین از افزایش ۱۰.۵ درصدی آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن خبر داده بود.

همزمان با پررنگ شدن سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و افزایش نرخ باروری در کشور که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر آن تأکید دارد، از سال‌های گذشته تلاش‌های هدفمندی برای کاهش سن ازدواج در دختران و تشویق خانواده‌ها برای آسان‌گیری ازدواج دختران از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولت ابراهیم رئیسی و نهادهای فرهنگی و آموزشی در حال انجام است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفند ۹۹ در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران خواستار «اصلاحات فوری» در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران شده بود.

Your browser doesn’t support HTML5

روایت‌های کودک‌همسری؛ نمای نزدیک